گیل رسا_فومن: مراسم تاریخی و مذهبی علم بندی ماسوله دارای قدمتی هشتصد ساله است که هر ساله در ششمین روز محرم مردمان این منطقه این آیین را برگزار می کنند.
در ابتدای این مراسم بنا بر سنت قدیمی، عزاداران بر روی بامها و حیاط مساجد محلهها سنجها را بههم میزنند و در شیپورها میدمند تا اهالی محلهها و عزاداران چهار دسته شهر را دور هم جمع کنند.
جمع مردم با شنیدن این شیپورها لحظه به لحظه بیشتر میشود و دستههای عزاداری یکی پس از دیگری همراه با سینه زنی وارد شهرک میشوند و همه نوحه «ای اهل علم میر علمدار نیامد/ میر علمدار کو / حضرت عباس کو/ میرعلمدارکو» سر میدهند.
بعد از جمع شدن عزاداران از 4 محله این شهر تاریخی ، علمهای منطقه خود را که با پارچههای سبز رنگ و مشکی آراسته شده و از چند روز پیش در صحن «امامزاده عون بن علی» قرار داده اند تحویل گرفته و همراه با عزاداران به محله های خود می برند.
برای نظم به مراسم و رعایت اولویت در سپردن علم به هر هیئت، هیئتی به نام «هیئت محترم» وجود دارد که نزدیک مکان اعطای علم حضور دارند، ترتیب سپردن علم ها به دسته ها امری پر اهمیت است و طبق مقررات دقیقی اجرا می شود، در پایان ماه محرم علم های چهار محله ماسوله به امامزاده برگردانده می شود
اصحاب رسانه، مطبوعات، خبرگزاریها، صدا و سیما و … برای ضبط تصاویر و لحظات ناب، ساعتها به انتظار مینشینند تا صحنههای کم نظیر و ناب این مراسم را برای خوانندگان رسانه ها به ارمغان ببرند.
در این شب درب منزل بیشتر خانهها برای نذری دادن باز است و ماسولهایها از عزاداران و عاشقان اهل بیت (علیهالسلام) با شربت، چای دارچین محلی و شیر داغ و کلوچههای محلی مانند «اگردک» پذیرایی کرده و زیر پای عاشقان اهل بیت(ع) گوسفند نذری قربانی میکنند.
آیینی که از 8 قرن گذشته برجای مانده است
کربلایی علی، یکی از پیرغلامان اباعدبالله الحسین(ع) که در حال نذری دادن به عزاداران حسینی در شهرک تاریخی ماسوله بود، اظهار کرد: آیین علم بندی در این شهرک تاریخی به بیش از 8 قرن می رسد و این رسم از اجداد و نیاکانمان به ارث رسیده است.
وی با بیان اینکه هر ساله میزبان جمعیتی از عزادارن حسینی در این شهرک هستیم، افزود: آیین علم بندان ماسوله همچون شهرک تاریخی آن، از مشهوریت خاصی برخوردار است.
این پیرغلام ماسولهای با بیان اینکه این علمها متعلق به محلههای «مسجدبر، خانه بر، اسدمحله، کَشَسَر» است، گفت: کسانی که علم را از بقعه گرفته بودند در انتهای شب دهم آن را مجددا به بقعه باز میگردانند.
کربلایی علی با بیان اینکه بیش از 50 سال است که شب هفتم محرم در منزلم پخت و در بین عزادارن توزیع می کنم، تصریح کرد: درِ اکثر خانه ها در این روز باز است تا عزاداران بتوانند در هر خانه ای که دوست دارند، غذا میل کنند.
آیینی که خرافات و بدعت به آن ورود نکرده است
حاج محمد، یکی دیگر از پیرغلامان امام حسین(ع) که در حال توزیع شربت بیین عزادارن حسینی بود، خاطرنشان کرد: از شب هفتم محرم همه اهالی این شهرک با وحدت و همدلی در راستای برگزاری هر چه باشکوهتر مراسمات اباعبدالله الحسین(علیهالسلام) تلاش میکنند.
وی با بیان اینکه مراسم علم بندی ماسوله از 800 سال گذشته تا کنون نسل به نسل و سینه به سینه چرخیده تا به نسل چهارم انقلاب رسیده است، اظهار کرد: یکی از مزیتهای این مراسم این است که خرافات و بدعت به آن ورود نکرده و همچنان به وسیله بزرگان این شهرک این مراسم مانند گذشته برگزار میشود.
این پیرغلام ماسوله ای با بیان اینکه هر ساله بنابر نذری که دارم در بین عزادارن حسینی شربت زعفرانی پخش میکنم، افزود: علم بندی در ماسوله، آیینی است که بی تردید یکی از زیباترین مراسمات نه در استان بلکه مورد توجه بسیاری از مردم کشور و سرزمین های دور قرار دارد و مراسمی است که هر ماسوله ای در هر کجای دنیا باشد بنا به اعتقاد خویش تلاش می کند تا در این مراسم حضور یابد.
گفتنی است؛ شب هفتم محرم در شهرک تاریخی ماسوله حال و هوایی دیگری دارد و هر ساله میزبان عزادارن حسینی زیادی است که مشتاقانه در این آیین سنتی شرکت میکنند، ماسولهایهایی که در دیگر مناطق کشور و حتی جهان سکونت دارند هر ساله برای حضور در مراسم علمبندی به زادگاه خود سفر کرده تا رسم نیاکان را به خوبی به اجرا درآوردند.
ثبت دیدگاه